נפיחות בבטן וגזים

התופעה של נפיחות בבטן וגזים אצל תינוקות היא תופעה ידועה ומוכרת המדירה שינה מלא מעט הורים עייפים. אפשר להתנחם בכך שגזים, על כל הסבל שהם גורמים, הם תופעה של זבנג וגמרנו אם מסתכלים בראיה רחבה יותר. בגיל שלושה חודשים פחות או יותר היא אמורה לחלוף. עם זאת, ברור שכשנמצאים בתוך הדבר עצמו, שלושה חודשים קדימה נראים כמו נצח. מה אפשר לעשות? איך להקל על התינוק ועל עצמכם?

מה הסיבה לגזים ונפיחות אצל תינוקות?

עם כל הקידמה ברפואה, זאת עדיין "שאלת מיליון הדולר". לא ברור מה גורם לגזים אצל תינוקות בגילאים שבין שבועיים לשלושה חודשים. כנראה שזהו חלק מהסתגלות התינוק לחיים מחוץ לרחם, הסתגלות לצריכת חלב אם (אמנם זו התזונה הטובה ביותר לתינוק אך צריך לקחת בחשבון שלא בטוח שהאם אוכלת כל-כך בריא… בכל זאת- האוכל בעולם המערבי לא מצטיין בקרבתו לטבע, אלא דווקא בעיבוד יתר) או לתחליפי חלב. בכל מקרה, לנפיחות בבטן וגזים לא הוכח שיש קשר חד משמעי בין מזון שהאם המניקה אוכלת לבין גזים. גם לא נמצא גורם גנטי או קשר לסביבת הגידול של התינוק. התופעה נפוצה וקיימת בכל העולם המערבי.

מה התסמינים של גזים?

לגזים ישנם תסמינים בולטים:

– בכי חזק המעיד על כאב וחוסר נוחות (אתם כבר תדעו להבחין בינו לבין בכי שנובע מעייפות או רעב)

– התפתלויות

– אגרוף האצבעות

– קירוב הברכיים אל הבטן

אם מתקיים משולש הזהב: התסמינים נמשכים שלוש שעות ומעלה במשך שלושה ימים ברצף ועל פני תקופה של שלושה שבועות, סביר שהתינוק אכן סובל מגזים.

מה עושים?

על מנת לעזור לתינוק עם נפיחות בבטן וגזים ולהרגיע את הכאבים יש להרים אותו ולהחזיק אותו בידיים (סביר שבאופן אינסטינקטיבי כבר עשיתם זאת). נסו להניע אותו ניעות קלות ולטפוח על הגב בעדינות, יתכן שעשיית "גרעפס" תקל על הכאבים. נסו להחזיק אותו בתנוחה של "מטוס" או "נמר על עץ" כשאתם תומכים בבטן ובגב שלו וכך מניעים אותו. התמיכה בבטן יכולה לעזור. ניתן גם להחזיק אותו בעזרת מנשא ולהניע אותו. במיוחד אם זהו תינוק קטן מאוד מומלץ לעטוף אותו בשמיכה בצורה הדוקה, כולל הידיים. הדבר מרגיע מאוד תינוקות קטנים שמחפשים את החום והביטחון. דרך נוספת לעזור לתינוק היא עיסוי. השכיבו אותו על הגב, מומלץ על הברכיים שלכם, ועסו לו בעדינות את הבטן תוך קירוב והרחקה של ברכיים אל הבטן וממנה.

האם יכולה להיות אלרגיה לחלב אם?

אמנם זו לא הסיבה השכיחה לגזים אך הדבר יכול להיות. אלרגיה תבוא לידי ביטוי בד"כ עם תסמינים נוספים מלבד כאבי הבטן. יכולים להיות גם שלשולים, הקאות, נזלת, שיעול, פריחה על הגוף ועוד. לעיתים קורה שישנה רגישות למוצר מזון מסוים או לתרופה שהאם לוקחת. ישנן שיטות שונות לבדיקת הדבר. אם התינוק ניזון מתחליפי חלב, בדקו האם תחליף חלב צמחי משפר את העניין. בכל מקרה, נסו גם לתת לתינוק טיפות טבעיות המקלות על גזים לפני הארוחה.

מאת: חיסונית

מאת: חיסונית

אנו שואפים לתת פתרון מקיף וטבעי למגוון בעיות עיכול, להרחיב את הליין של הגרפווטר ולספק מענה לבעיות במערכת העיכול לכל המשפחה; החל מתינוקות, ילדים ובוגרים, ובהמשך גם מענה למטיילים ולבני לגיל הזהב.
גרפווטר. זה כל הסיפור.

מוזמנת לשתף: