קוליק אצל תינוקות

קוליק זהו שמה המקצועי של אחת התופעות הפחות נעימות אך הנפוצות מאוד בקרב תינוקות בגיל שבועיים עד שלושה חודשים. אלה הגזים גורמים לכאבי בטן חזקים ופתאומיים ואינם נעימים בכלל לתינוק וגם להוריו.

איך יודעים שאכן אלה גזים ומה אפשר לעשות?

מהם בדיוק גזים?

מערכת העיכול של התינוק היא צעירה מאד ועד גיל מסוים נמצאת בהסתגלות, כמו כל גוף התינוק, לחיים מחוץ לרחם. קוליק אצל תינוקות הם אחד התסמינים להסתגלות הזו. לא ברור עדיין באופן מדויק מה גורם להיווצרות הגזים, כנראה זהו שילוב של גורמים הקשורים כולם להסתגלות התינוק לחיים מחוץ לרחם. נמצא שגזים הם תופעה רחבה המשותפת לתינוקות בכל העולם המערבי.

האם בכל זאת יש גורמים חיצוניים שגורמים לגזים?

התזונה הטובה ביותר לתינוק קוליק היא חלב אם. ישנם תינוקות שמפתחים רגישות למזון שהאם אוכלת ויתכן שאחד התסמינים הוא גזים. ישנן בדיקות שניתן לעשות המאבחנות את רכיב המזון לו פיתח התינוק רגישות ושמומלץ לאם להוציא אותו מהתפריט בזמן ההנקה. אם זהו תינוק שניזון מחלב אם וגם מתמ"ל או מתמ"ל בלבד, יתכן שיש לו רגישות לתמ"ל. אפשר להחליף את הסוג או לעבור לתמ"ל צמחי.

האם יש מזונות שכדאי להימנע מהם בזמן הנקה בגלל גזים?

לסבתות יש רשימה מוכנה עם מזונות מסוימים שהאם צריכה להימנע מהם בזמן הנקה. "הרשימה השחורה" כוללת מוצרי חלב דלי שומן (במיוחד חלב), בצל (חי), פירות הדר, שוקולד וקפה. האם בהכרח הרשימה נכונה? מדעית לא בהכרח. אנחנו ממליצים ללכת על פי ניסוי וטעיה ולגלות אם יש מזון שמחמיר את הגזים, וכך אין צורך להימנע מכל המזונות באופן אוטומטי.

איך יודעים שלתינוק יש גזים?

יש כמה רמזים:

בכי חזק, יותר מאשר בכי של רעב או עייפות

קורה בעיקר בשעות הערב

אגרוף של הידיים או כיווץ הפנים

קיפול של ברכיים לכיוון הבטן

תחושת חוסר מנוחה

"חוק השלוש": אם התינוק סובל מהתופעה במשך שלוש שעות או יותר ביום, שלושה ימים בשבוע לפחות ובתקופה של שלושה שבועות או יותר ואין סיבה רפואית אחרת שיכולה לגרום- כנראה שאלה גזים.

אז מה עושים?

הטיפול שאפשר לתת לתינוק הוא טיפול נקודתי, כשאצל כל תינוק  יכולים לעבוד דברים אחרים. כמה דברים שאפשר לנסות:

להרים את התינוק ולנענע בעדינות תוך טפיחות עדינות על הגב- יתכן שיש גם "גרעפס" כלוא שהוצאתו תקל על הכאבים.

להחזיק בצורה של "נמר על עץ" כשהתינוק במצב מאוזן כמו על הבטן ואתם תומכים בבטן ובגב כשהידיים והרגליים במצב חופשי. התמיכה בבטן והנענוע יכולים להקל על הכאב.

לערסל את התינוק: גם ערסול של התינוק יכול להרגיע. גם אם הפעולה לא מקלה ישירות על הגזים, עצם ההרגעה מרפה את השרירים והדבר גם מקל על הכאבים.

עיסוי: השכבת התינוק על הגב תוך עיסוי עדין בבטן וקירוב הברכיים והרחקתן מהבטן יכול לעזור.

טיפות לפני הארוחה: טיפות טבעיות שניתנות לתינוק פני הארוחה יכולות בהחלט להקל.

מאת: חיסונית

מאת: חיסונית

אנו שואפים לתת פתרון מקיף וטבעי למגוון בעיות עיכול, להרחיב את הליין של הגרפווטר ולספק מענה לבעיות במערכת העיכול לכל המשפחה; החל מתינוקות, ילדים ובוגרים, ובהמשך גם מענה למטיילים ולבני לגיל הזהב.
גרפווטר. זה כל הסיפור.

מוזמנת לשתף: